Το σχολείο μας
Έτησια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2023-2024)
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Το 1ο Γενικό Λύκειο Ναυπλίου είναι σχολείο ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο κύριος σκοπός του είναι η παροχή γενικής παιδείας στους μαθητές προετοιμάζοντας την ένταξή τους στην κοινωνία των ευρωπαίων πολιτών. Παράλληλα στοχεύει στη βαθμιαία εμβάθυνση σε επιμέρους γνωστικά αντικείμενα, ώστε οι μαθητές εκτός από την εξειδικευμένη γνώση να έρθουν σε επαφή με τον επιστημονικό τρόπο σκέψης.
Πέρα από τα διδασκόμενα μαθήματα και το κλειστό πρόγραμμα σπουδών που καθορίζονται κεντρικά κάθε έτος από το ΙΕΠ και το ΥΠΑΙΘΑ, το σχολείο προσπαθεί να εντάξει στο πρόγραμμά του και άλλες δράσεις, που προσφέρουν ευνοϊκότερες ευκαιρίες πρόσβασης σε μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
Έτσι, για να καλύψει τα ενδιαφέροντα όλων των μαθητών του, να αναδείξει και να ενισχύσει ιδιαίτερες ικανότητές τους, αλλά και να φέρει τους μαθητές σε επαφή με αντικείμενα που δεν βρίσκονται στο πρόγραμμα σπουδών του, συγκροτεί και λειτουργεί κάθε χρόνο Εκπαιδευτικούς Ομίλους και Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων (περιβαλλοντικά, πολιτιστικά, Αγωγής σταδιοδρομίας) με θέματα από τον χώρο της επιστήμης, της τεχνολογίας, του περιβάλλοντος, της τέχνης και του αθλητισμού.
Υποστηρίζει, προωθεί και οργανώνει επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, γονέων, και γενικότερα ενηλίκων. Εκτός από τις εσωτερικές επιμορφώσεις του σχολείου σε θέματα διδακτικά, παιδαγωγικά, συμβουλευτικής και ψυχικής υγείας, με χαρά φιλοξενεί και συμβάλει στην οργάνωση επιμορφωτικών δράσεων Συμβούλων Εκπαίδευσης για τους καθηγητές του νομού. Είναι επίσης πιστοποιημένο ΚΣΕ Β΄ επιπέδου, καθώς και ΚΗΕ για το Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής.
Το σχολικό έτος 2023-2024 φοίτησαν 306 μαθητές, 130 αγόρια και 176 κορίτσια. Από αυτούς 25 είναι μαθητές με ΕΕΑ. Ο μαθητικός πληθυσμός του σχολείου προέρχεται από την παλιά πόλη του Ναυπλίου, τις συνοικίες της Πρόνοιας και του Νέου Βυζαντίου, ενώ περίπου το 28% των μαθητών κατοικεί σε παραπλήσιες αγροτικές περιοχές του Ναυπλίου και τουριστικές ή αγροτικές περιοχές της δημοτικής ενότητας Ασίνης. Έτσι στην κοινωνική του διαστρωμάτωση ενώ κυριαρχούν οικογένειες από την εργατική τάξη, τη μικροαστική τάξη καθώς και τα φτωχά αγροτικά στρώματα, κάποιοι μαθητές προέρχονται από οικογένειες της μεσαίας παραδοσιακής ή νέας αστική τάξης. Είναι έφηβοι μεταξύ 15 και 18 χρονών και ένας από τους βασικούς στόχους του σχολείου σε συνεργασία με τους γονείς τους είναι η δημιουργία ενός πλαισίου ανάπτυξης της υπευθυνότητας και της βαθμιαίας αυτονομίας τους.
Οι περισσότεροι μαθητές έχουν υψηλούς στόχους και αρκετοί από αυτούς θα καταφέρουν γνωστικά να συνεχίσουν τις σπουδές τους στις σχολές που επιθυμούν στο πανεπιστήμιο.
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Θετικά σημεία
- Η αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων στη διδασκαλία.
- Η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών στον σχεδιασμό και την αξιολόγηση της διδασκαλίας τους, καθώς και η συνεργασία τους με τον συντονιστή του αντίστοιχου κλάδου.
Σημεία προς βελτίωση
- Να παρέχονται περισσότερες ευκαιρίες για ενεργή συμμετοχή των γονέων/κηδεμόνων σε δραστηριότητες και πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει το σχολείο.
Διοικητική λειτουργία
Θετικά σημεία
- Η πολύ καλή συνεργασία της Διεύθυνσης με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου.
- Η υποστήριξη του σχολείου σε επιμορφωτικές δράσεις.
- Η ανάπτυξη των σχέσεων του σχολείου με άλλους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς
Σημεία προς βελτίωση
- Αναβάθμιση των ψηφιακών πόρων του σχολείου.
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Θετικά σημεία
- Η εξωστρέφεια του σχολείου, το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών του σχολείου για τη βελτίωση του παιδαγωγικού τους έργου.
- Η διάθεση των εκπαιδευτικών να συνεργαστούν και να έρθουν σε επαφή με διαφορετικές παιδαγωγικές κουλτούρες και αντιλήψεις.
Σημεία προς βελτίωση
- Η συνεργασία με εκπαιδευτικούς άλλων σχολείων για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση επιμορφωτικών δράσεων για την από κοινού ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού.
- Καλύτερη οργάνωση των ενδοσχολικών επιμορφώσεων.
Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν: 2
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις:
- Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
- Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Διοικητική λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν: 3
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις:
- Σχολείο και κοινότητα
- Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν: 1
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις:
- Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ / ΣΧΟΛΙΑ
Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων
- Στον άξονα «Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία» και στη δράση με τίτλο «Ο υπερβατικός αριθμός π ο υπολογισμός του και η επίδραση του στις επιστήμες και τις τέχνες» οι μαθητές γνώρισαν μέσα από την διερεύνηση του π την έννοια του απείρου και πως μπορούμε να χειριστούμε προβλήματα δύσκολα, χωρίζοντας σε επιμέρους στόχους την διαδικασία. Λειτούργησαν ομαδικά συνεργατικά και χρησιμοποιώντας τον παγκόσμιο ιστό κατάφεραν να φωτίσουν και να γνωρίσουν πτυχές του π που τους ήταν άγνωστες.
- Στον άξονα «Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών» και στη δράση με τίτλο «Ας γίνουμε όλοι μια ομάδα…» οι μαθητές/-τριες και οι εκπαιδευτικοί απέκτησαν τα κατάλληλα εφόδια για οικοδόμηση συνεργατικών σχέσεων, σε ζητήματα επικοινωνίας, εκτίμησης και εμπιστοσύνης μεταξύ τους, στοιχεία που συμβάλλουν στη βελτίωση των σχέσεων και της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου.
- Στον άξονα «Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας» και στη δράση με τίτλο «Αξιοποίηση και εμπλουτισμός των ψηφιακών πόρων του Σχολείου» το σχολείο μπορεί να αρχίσει να χρησιμοποιεί το Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων, αναπτύχθηκε το λογισμικό που απλοποιεί πολλές από τις διοικητικές εργασίες του σχολείου και τέλος το εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου εντάχθηκε στο μητρώο ΚΣΕ Β επιπέδου και υλοποιεί επιμορφώσεις.
- Στον άξονα «Σχολείο και κοινότητα» και στη δράση με τίτλο «Γνωρίζοντας από κοντά το έργο και τη λειτουργία φορέων πολιτισμού της πόλης μου» οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν, να συνομιλήσουν, να θέσουν ερωτήσεις και να πάρουν απαντήσεις από ανθρώπους που εκπροσωπούν τοπικούς φορείς και οργανισμούς. Επίσης μπόρεσαν να συμμετέχουν ενεργά στη συγγραφή και δημοσίευση φύλλου μαθητικής εφημερίδας που ως ένθετο της εφημερίδας «Το βήμα της Κυριακής» κυκλοφόρησε σε όλες τις γωνιές της Ελλάδας.
- Στο ίδιο άξονα και στη δράση με τίτλο «Ο μαθητής-πολίτης» οι μαθητές παρακολούθησαν την παρουσίαση των αξιωματικών του τμήματος Τροχαίας Ναυπλίου, εξέφρασαν τις απορίες τους και αποχώρισαν προβληματισμένοι και αποφασισμένοι να ενημερωθούν περισσότερο ώστε στο μέλλον να γίνουν άριστοι οδηγοί που δε θα κάνουν παραβάσεις.
- Στον άξονα «Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις» και στη δράση με τίτλο «Εκπαίδευση εκπαιδευτικών στη διαφοροποιημένη διδασκαλία και τη διαχείριση μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» βελτιώθηκε η ικανότητα των εκπαιδευτικών να σχεδιάζουν και να υλοποιούν μαθήματα που ανταποκρίνονται στις ατομικές ανάγκες και μαθησιακά στυλ όλων των μαθητών/τριών, αυξήθηκε η χρήση ποικίλων διδακτικών στρατηγικών και μεθόδων, καθιστώντας την εκπαίδευση πιο ελκυστική και προσβάσιμη για όλους και δημιουργήθηκε ένα πιο υποστηρικτικό και συμπεριληπτικό σχολικό περιβάλλον για όλους τους μαθητές/τριές, με έμφαση στην αλληλοβοήθεια και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα.
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
- Η κύρια δυσκολία στις περισσότερες δράσεις που απαιτούσαν τη συμμετοχή των μαθητών ήταν ο περιορισμένος χρόνος λόγω της εξεταστέας ύλης.
Ανάδειξη Πρακτικών και προτάσεις για αξιοποίησή τους από άλλα σχολεία (προαιρετικά).
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις
Ιστορία
Ίδρυση του Γυμνασίου Ναυπλίου, του πρώτου γυμνασίου της Ελλάδας
Το σχολείο στεγάστηκε σε ένα Τούρκικο σαράϊ που υπήρχε στη θέση του σημερινού Δημαρχείου. Ήταν ιδιοκτησία του Ρήγα Παλαμήδη.
Κτίζεται νεοκλασικό διώροφο κτίριο για τη στέγαση του σχολείου
Το κτίριο αυτό είναι το σημερινό δημαρχείο της πόλης μας. Βρίσκεται στην πλατεία Τριών Ναυάρχων, απέναντι σχεδόν από το σημερινό κτίριο του 1ου Λυκείου Ναυπλίου.
Μεταστέγαση του σχολείου στο σημερινό κτίριο
Το νέο κτίριο, σχεδιασμένο από τον Πάτροκλο Καραντινό, ανήκει αρχιτεκτονικά στο κίνημα του Bauhaus, το νεωτερικό καλλιτεχνικό κίνημα που την περίοδο του Μεσοπολέμου που επιδίωξε τη σύνδεση διαφορετικών πεδίων της τέχνης στην υπηρεσία του σύγχρονου ανθρώπου.
Είναι ένα από τα 3.000 σχολικά κτίρια που σχεδιάστηκαν να οικοδομηθούν σε ολόκληρη τη χώρα κατά την περίοδο της διακυβέρνησης του Ελευθέριου Βενιζέλου 1928-1932.
Το κτίριο: Ένα ζωντανό μνημείο Ιστορίας
Το 2019 το 1o Λύκειο Ναυπλίου γιόρτασε τα 85 χρόνια λειτουργίας του κτιρίου του. Ένα μνημείο ζωντανής ιστορίας του Ναυπλίου, το κτίριο όπου στεγάζεται το 1ο Γενικό Λύκειο Ναυπλίου, συμπλήρωσε το 2019 ογδόντα πέντε χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του, το 1934. Ένας μεγάλος αριθμός Ναυπλιωτών θυμάται τον εαυτό του μαθητή στις αίθουσες του σχολικού κτιρίου που, καθώς εξακολουθεί να λειτουργεί φιλοξενώντας τα παιδιά ή τα εγγόνια των παλαιότερων, ανασαίνει στο ρυθμό της πόλης και ζει μαζί της.
Το κτίριο, σχεδιασμένο από τον Πάτροκλο Καραντινό, ανήκει αρχιτεκτονικά στο κίνημα του Bauhaus, το νεωτερικό καλλιτεχνικό κίνημα που την περίοδο του Μεσοπολέμου επιδίωξε τη σύνδεση διαφορετικών πεδίων της τέχνης στην υπηρεσία του σύγχρονου ανθρώπου. Η συμβολική αυτή επέτειος του σχολικού κτιρίου του 1ου ΓΕΛ Ναυπλίου συμπίπτει με την συμπλήρωση εκατό χρόνων από την ίδρυση της σχολής του Bauhaus, η οποία τιμήθηκε με πλήθος εκδηλώσεων σε όλο τον κόσμο αναδεικνύοντας την καταλυτική του επίδραση στην εξέλιξη της σύγχρονης τέχνης, της αρχιτεκτονικής και του βιομηχανικού σχεδιασμού.
Το κτίριο όπου στεγάζεται το 1ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Ναυπλίου και το Εσπερινό ΓΕΛ Ναυπλίου είναι ένα από τα 3000 σχολικά κτίρια που σχεδιάστηκαν να οικοδομηθούν σε ολόκληρη τη χώρα κατά την περίοδο της διακυβέρνησης του Ελευθέριου Βενιζέλου 1928-1932 (με Υπουργό Παιδείας τον Γεώργιο Παπανδρέου) και αποτέλεσαν το σημαντικότερο δείγμα της αρχιτεκτονικής του Bauhaus στην Ελλάδα. Το εξαιρετικά φιλόδοξο και πρωτοπόρο για την εποχή του (αλλά και για κάθε εποχή) οικοδομικό πρόγραμμα εντάσσεται στην ευρύτερη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Βενιζέλου, ο οποίος με πενιχρά οικονομικά μέσα, μετά τη Μικρασιατική καταστροφή, επιδίωξε να δώσει μαζικό και υποχρεωτικό χαρακτήρα στην εκπαίδευση, ώστε να ανταποκριθεί στις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες. Από το μεγαλόπνοο έργο, το οποίο ανέλαβε μια ομάδα από τους πιο προικισμένους αρχιτέκτονες της εποχής, τελικά ολοκληρώθηκαν 145 σχολικά κτίρια, μεταξύ των οποίων και το (τότε) Γυμνάσιο Ναυπλίου.
Η πόλη μας
Το Ναύπλιο ή Ανάπλι είναι πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας, έδρα του δήμου Ναυπλιέων. Σύμφωνα με την απογραφή του 2011 είχε 14.203 κατοίκους. Έχει χαρακτηριστεί παραδοσιακός οικισμός και υπήρξε πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους κατά την περίοδο 1827 – 1834 ενώ ήδη από το 1824 είχε γίνει η έδρα της προσωρινής διοίκησης της Ελλάδας.
Το Ναύπλιο είναι μία από τις πλέον γνωστές και όμορφες πόλεις της Eλλάδος. Eκτός από διοικητικό είναι και σημαντικό τουριστικό κέντρο, με συνεχή κίνηση σε όλη τη διάρκεια του χρόνου. Από τα γνωστότερα αξιοθέατα της πόλης είναι το Μπούρτζι, μικρό φρούριο χτισμένο σε νησίδα μέσα στο λιμάνι, το Παλαμήδι, ενετικό φρούριο που δεσπόζει στην πόλη, και η Ακροναυπλία. Στην ευρύτερη περιοχή της Αργολίδας μπορεί κάποιος να επισκεφθεί παγκοσμίως δημοφιλείς προορισμούς, όπως οι Μυκήνες, το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου κ.λπ.
Σύμφωνα με τη μυθολογία, η πόλη οφείλει το όνομά της στον οικιστή της Nαύπλιο, γιο του θεού Ποσειδώνα και της Aμυμώνης. Αρχαιολογικά ευρήματα αποδεικνύουν την ύπαρξη της πόλης από τα μυκηναϊκά κιόλας χρόνια.
Στα ομορφότερα κτίρια της πόλης συγκαταλέγονται το μέγαρο Άρμανσμπεργκ (κατοικία του αντιβασιλέα της Ελλάδος Άρμανσπεργκ) καθώς και το αρχαιολογικό μουσείο στην πλατεία Συντάγματος. Στην πόλη λειτουργεί επίσης παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης.
Το Nαύπλιο δοκίμασε την κατοχή διαφόρων κατακτητών, πρώτα των Φράγκων, κατόπιν των Eνετών και στη συνέχεια των Tούρκων, με ένα μικρό «διάλειμμα», αυτό της Δεύτερης Eνετοκρατίας.
Tη νύχτα της 29ης προς 30ης Nοεμβρίου του 1822 το Παλαμήδι έπεσε στα χέρια των Eλλήνων με αιφνιδιασμό, υπό την αρχηγία του Στάικου Σταϊκόπουλου. Το Ναύπλιο υπήρξε πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, από το 1827 ως το 1834. Στις 8 Iανουαρίου του 1828 αποβιβάστηκε στο Nαύπλιο ο πρώτος κυβερνήτης της νεότερης Eλλάδος, Iωάννης Kαποδίστριας. Στις 27 Σεπτεμβρίου του 1831, ο Kαποδίστριας δολοφονήθηκε έξω από την εκκλησία του Aγίου Σπυρίδωνα και στις 25 Iανουαρίου του 1833 οι Nαυπλιείς υποδέχτηκαν τον πρώτο βασιλιά της Eλλάδας Όθωνα. Tο Nαύπλιο βρέθηκε για μια ακόμα φορά στο επίκεντρο των γεγονότων, με τη Nαυπλιακή Eπανάσταση κατά του Όθωνα, που ξέσπασε τον Φεβρουάριο του 1862, και έμεινε γνωστή ως «Nαυπλιακά».
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με μνημεία ή σημεία ενδιαφέροντος εντός και εκτός της πόλης του Ναυπλίου μπορείτε να βρείτε:
- στον ιστότοπο του Δήμου Ναυπλιέων
- στον ιστότοπο Εικονική Περιήγηση στο Ναύπλιο (σε 5 γλώσσες)