Ο κανονισμός του σχολείου

Εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του σχολείου

Α. ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των μαθητών πηγάζουν από τον κύριο σκοπό του σχολείου. την παροχή αγωγής και γενικής παιδείας προετοιμάζοντας την ένταξή τους στην κοινωνία των ευρωπαίων πολιτών και τη βαθμιαία εμβάθυνση σε επιμέρους γνωστικά αντικείμενα, που εκτός από την εξειδικευμένη γνώση θα τους φέρει σε επαφή με τον επιστημονικό τρόπο σκέψης.

 

1. Συμπεριφορά

  • Σέβονται το δικαίωμα των συμμαθητών τους για μάθηση και το δικαίωμα των καθηγητών τους για διδασκαλία.
  • Σέβονται την προσωπικότητα των συμμαθητών τους και δεν καταφεύγουν σε χρήση βίας και κανενός είδους επιθετικής συμπεριφοράς.
  • Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου.
  • Προστατεύουν τη σχολική περιουσία από ανεύθυνες πράξεις γιατί είναι και δική τους υπόθεση.
  • Δεν παρεμποδίζουν με οποιοδήποτε τρόπο την ομαλή λειτουργία του σχολείου.
  • Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
    1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
    2. Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος ή στον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής.
    3. Απευθύνονται στη Διευθύντρια.

 

2. Εκπαιδευτική διαδικασία, σχολική επίδοση

  • Αποδέχονται πως κάθε μάθημα έχει τη δική του ιδιαίτερη παιδευτική αξία και αποδίδουν στο καθένα την απαιτούμενη προσοχή.
  • Κατά τη διδασκαλία ακολουθούν τις οδηγίες του διδάσκοντος, αναλαμβάνουν την ευθύνη εκτέλεσης των έργων και συμμετέχουν ενεργά και με ενδιαφέρον στη μαθησιακή διαδικασία.
  • Συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους. όταν απαιτείται, από τη διδασκαλία.
  • Εκπονούν με επιμέλεια τις εργασίες που τους ανατίθενται για την επόμενη διδασκαλία, για τις οποίες συζητούν και περιγράφουν στη τάξη τις δυσκολίες ή τα εμπόδια που αντιμετώπισαν.
  • Τηρούν τα κοινά συμφωνηθέντα χρονοδιαγράμματα για τις εργασίες αξιολόγησης.
  • Ακολουθούν τις αρχές της Ακαδημαϊκής Ακεραιότητας:
    1. Δεν αντιγράφουν κατά τη διάρκεια των γραπτών αξιολογήσεων. Η αξιολόγηση δεν αφορά μόνο την επίδοση των μαθητών. Ανατροφοδοτεί επίσης τον σχεδιασμό της διδασκαλίας.
    2. Δεν συνεργάζονται με τρίτους για την ολοκλήρωση μιας εργασίας. Μέσα από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, αναπτύσσουν δεξιότητες και γνώσεις, κυρίως όμως μαθαίνουν να εμπιστεύονται τον εαυτόν τους, βελτιώνοντας την αυτοεικόνα και την αυτοεκτίμησή τους.
    3. Δεν ιδιοποιούνται εργασίες τρίτων. Οι μαθητές πρέπει να κατανοήσουν ότι η επιτυχία και η έγκαιρη ολοκλήρωση μιας εργασίας απαιτεί προγραμματισμό, αναζήτηση, μελέτη, ανάλυση, κρίση, σύνθεση και προσπάθεια.
    4. Απαγορεύεται η λογοκλοπή, δηλαδή η ιδιοποίηση της γλώσσας ή των ιδεών από δημοσιευμένες εργασίες και η παρουσίασή τους ως αυθεντικές ιδέες των μαθητών. Για τον λόγο αυτόν, σεβόμενοι το πνευματικό έργο τρίτων, απαιτείται η παράθεση και η αναφορά των πηγών στις εργασίες των μαθητών.
    5. Δεν χρησιμοποιούν στις εργασίες τους τεχνολογίες AI.

Η ακαδημαϊκή ακεραιότητα ελέγχεται από τους διδάσκοντες, αξιολογείται και αν χρειάζεται αξιοποιούνται κατάλληλες ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα.

 

3. Σχολική ζωή, σχολική κοινότητα

  • Συμμετέχουν ενεργά, ισότιμα, με διαφάνεια και χωρίς αποκλεισμούς σε όλες τις δραστηριότητες του σχολείου (διδασκαλία, όμιλοι, εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα, μαθητικοί διαγωνισμοί, εκδρομές, σχολικές εορτές και εκδηλώσεις κλπ.).
  • Θέτουν υποψηφιότητα και εκλέγουν τους αντιπροσώπους των μαθητικών κοινοτήτων.
  • Συμμετέχουν στις τακτικές ή έκτακτες γενικές συνελεύσεις των μαθητικών κοινοτήτων με δικαίωμα λόγου, ελέγχου και ψήφου.
  • Μέσω των αντιπροσώπων τους εκφράζουν τις απόψεις τους στη διεύθυνση και στα συλλογικά όργανα του σχολείου, για προβλήματα που σχετίζονται με τη σχολική ζωή.

 

Β. ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ, ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΚΑΙ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

1. Προσέλευση στο Σχολείο

  • Οι μαθητές και οι καθηγητές που διδάσκουν την πρώτη ώρα προσέρχονται στο σχολείο εγκαίρως πριν σημάνει το κουδούνι (στις 8:15 πμ). Η είσοδος γίνεται και από τις τρεις πύλες του συγκροτήματος.
  • Μετά την πρωινή συγκέντρωση οι εξώπορτες του αύλειου χώρου κλείνουν και η είσοδος είναι εφικτή από την πύλη της οδού Ακτής Μιαούλη όπου βρίσκεται η φύλακας του συγκροτήματος.
  • Οι γονείς/κηδεμόνες πρέπει να ενημερώνουν άμεσα το Σχολείο για τυχόν αιτιολογημένη καθυστέρηση μαθητή/τριας.
  • Οι αργοπορημένοι μαθητές δεν μπαίνουν στις αίθουσες. Αν η δικαιολογία της καθυστέρησης κριθεί επαρκής από τον διδάσκοντα, ο/η μαθητής/τρια γίνεται δεκτός/ή στην αίθουσα χωρίς απουσία. Η συνεχής και μη αιτιολογημένη καθυστέρηση προσέλευσης απαιτεί την αξιοποίηση των κατάλληλων ενεργειών παιδαγωγικού χαρακτήρα.

1.1 Πρωινή συγκέντρωση

  • Η πρωινή συγκέντρωση, εκτός από την προσευχή περιλαμβάνει σημαντικές ανακοινώσεις για τους μαθητές και την εύρυθμη λειτουργία του Σχολείου και πραγματοποιείται αν το επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες.
  • Η συμμετοχή σε αυτήν όλων των μαθητών και των καθηγητών που διδάσκουν την πρώτη ώρα είναι υποχρεωτική.
  • Η συγκέντρωση των μαθητών γίνεται υπό την εποπτεία των εφημερευόντων καθηγητών.

 

2. Παραμονή στο Σχολείο

Οι μαθητές/τριες παραμένουν υποχρεωτικά στον χώρο του Σχολείου καθ’ όλη τη διάρκεια που ορίζει το ημερήσιο ωρολόγιο πρόγραμμα. Για κανέναν λόγο δεν εξέρχονται από τον χώρο του σχολείου. Σε αντίθετη περίπτωση ενημερώνονται οι κηδεμόνες και αξιοποιούνται ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα, καθώς και τα κατάλληλα παιδαγωγικά μέτρα.

 

2.1. Διδακτική ώρα

Οι μαθητές, κατά την έναρξη κάθε διδακτικής ώρας, αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι και πριν την άφιξη του καθηγητή, οφείλουν να συγκεντρώνονται στην αίθουσα διδασκαλίας. Σε περίπτωση αδικαιολόγητης αργοπορίας μαθητή αξιοποιείται το μέτρο της προφορικής παρατήρησης ή επίπληξης και καταχωρίζεται απουσία στο ημερήσιο δελτίο απουσιών.

Μετά την είσοδο των μαθητών στην αίθουσα, ο απουσιολόγος του τμήματος καταμετρά του παρόντες μαθητές και καταχωρίζει τις απουσίες των απόντων υπό την επίβλεψη του διδάσκοντα καθηγητή.

Κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας, κανένας μαθητής, από τους προσελθόντες στο σχολείο, δεν επιτρέπεται να απουσιάζει από την αίθουσα διδασκαλίας. Αν μετά την καταμέτρηση των μαθητών διαπιστωθεί από τον διδάσκοντα αναιτιολόγητη απουσία μαθητή ο οποίος ήταν zπαρών την προηγούμενη διδακτική ώρα, ενημερώνεται άμεσα η Διεύθυνση η οποία γνωστοποιεί το συμβάν στον κηδεμόνα του μαθητή και προβαίνει σε επιπρόσθετες ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Κατά τη διδακτική πράξη, συμπεριφορές μαθητών που δυσχεραίνουν τη διδασκαλία και τη μάθηση και εμποδίζουν τη δημιουργία ενός θετικού παιδαγωγικού κλίματος δεν είναι αποδεκτές και αντιμετωπίζονται άμεσα από τον διδάσκοντα με αξιοποίηση των κατάλληλων παιδαγωγικών μέτρων.

Στα τμήματα γενικής παιδείας οι θέσεις των μαθητών μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας καθορίζονται σε συνεργασία με τον υπεύθυνο καθηγητή. Στα τμήματα ομάδων προσανατολισμού οι θέσεις καθορίζονται σε συνεργασία με τους καθηγητές που διδάσκουν τα μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού. Πλάνο της αίθουσας με τις θέσεις των μαθητών αναρτάται στον πίνακα ανακοινώσεων του τμήματος. Αλλαγή θέσης επιτρέπεται μετά από συνεννόηση με τον διδάσκοντα καθηγητή.

Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση φαγητού και αναψυκτικού στην αίθουσα διδασκαλίας. Επίσης οι μαθητές δεν επιτρέπεται να φέρουν και να καταναλώνουν καφέ σε οποιοδήποτε χώρο του σχολικού κτηρίου.

Με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας όλοι οι μαθητές αποχωρούν από τις αίθουσες διδασκαλίας. Τελευταίος εξέρχεται ο/η εκπαιδευτικός ο οποίος φροντίζει να κλειδώνει την αίθουσα.

Εντός του κτηρίου, κατά την είσοδο ή την έξοδο από τις αίθουσες διδασκαλίας οι μαθητές οφείλουν να κινούνται με ηρεμία και να συμπεριφέρονται με τρόπο που δεν δημιουργεί εντάσεις, όπως φωνές, συνθήματα, πειράγματα στους διαδρόμους κλπ.

 

2.2. Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος όλοι οι μαθητές βγαίνουν από το κτήριο και παραμένουν στον αύλειο χώρο του Σχολείου υπό την επίβλεψη των εφημερευόντων καθηγητών.

Οι μαθητές για κανέναν λόγο δεν εξέρχονται χωρίς άδεια από το προαύλιο του Σχολείου. Σε αντίθετη περίπτωση ενημερώνονται οι κηδεμόνες και αξιοποιούνται ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα, καθώς και κατάλληλα παιδαγωγικά μέτρα.

Το διάλειμμα είναι χρόνος ξεκούρασης, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών (τουαλέτα, τροφή κλπ.). Οι μαθητές μπορούν να καταναλώνουν τρόφιμα και νερό ή αναψυκτικά που προμηθεύονται από το κυλικείο του Σχολείου ή φέρουν μαζί τους κατά την πρωινή προσέλευση.

Δεν επιτρέπεται στους μαθητές κατά τη διάρκεια του διαλείμματος να συζητούν, να συναναστρέφονται και να ανταλλάσσουν αντικείμενα με άτομα που βρίσκονται εκτός του Σχολείου παρά μόνον αν αυτοί είναι οι γονείς/κηδεμόνες τους.

Στο διάλειμμα οι μαθητές/ριες οφείλουν να αλληλοεπιδρούν αρμονικά. Για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν πρέπει άμεσα να απευθύνονται στον εφημερεύοντα εκπαιδευτικό που βρίσκεται εκεί.

Στο τέλος του διαλείμματος και μετά τη σήμανση του κουδουνιού οι μαθητές χωρίς καθυστέρηση κατευθύνονται προς τις αίθουσες διδασκαλίας.

 

3. Αποχώρηση από το Σχολείο

Οι μαθητές/ριες σε καμία περίπτωση δεν φεύγουν από το Σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων. Αν διαπιστωθεί απουσία μαθητή από τον χώρο του Σχολείου ενημερώνεται άμεσα ο κηδεμόνας και αξιοποιούνται κατάλληλα παιδαγωγικά μέτρα ή ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης μαθητή κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), χορηγείται άδεια από τη Διεύθυνση αφού έχει προηγηθεί τηλεφωνική επικοινωνία με τους γονείς/κηδεμόνες οι οποίοι επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα αποχώρησης του/της μαθητή/τρια. Η έξοδος από τον σχολικό χώρο γίνεται αφού ενημερωθεί σχετικά η φύλακας. Στο ημερήσιο δελτίο απουσιών καταχωρίζονται κανονικά οι απουσίες του/της μαθητή/τριας για τις υπόλοιπες ώρες του προγράμματος.

Μετά το τέλος των μαθημάτων τους, σύμφωνα με το ημερήσιο ωρολόγιο πρόγραμμα, οι μαθητές αποχωρούν με ηρεμία και τάξη από τις αίθουσες διδασκαλίας και τον χώρο του σχολείου.

 

Γ. ΦΟΙΤΗΣΗ

Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, είναι καθήκον και υποχρέωση τους. Η συμμετοχή τους οφείλει να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτησή τους, και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδό τους και οδηγεί στη σχολική διαρροή.

Η φοίτηση ενός μαθητή χαρακτηρίζεται «Επαρκής» αν το σύνολο των απουσιών του δεν ξεπερνά τις 114 απουσίες, χωρίς να υπάρχει διάκριση μεταξύ δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων απουσιών.

Αν το σύνολο των απουσιών ενός μαθητής ξεπερνά τις 114 απουσίες, η φοίτησή του χαρακτηρίζεται «Ανεπαρκής», δεν έχει δικαίωμα να συμμετάσχει στις προαγωγικές ή απολυτήριες γραπτές εξετάσεις και υποχρεούται να επαναλάβει τη φοίτηση στην ίδια τάξη.

Οι υπεύθυνοι καθηγητές των τμημάτων καταχωρίζουν κάθε εβδομάδα τις απουσίες των μαθητών στο Π.Σ. myschool και προβαίνουν σε μαζική ενημέρωση των Kηδεμόνων από την σχετική επιλογή του Π.Σ.

Το σχολείο σε τακτά χρονικά διαστήματα αποστέλλει στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο των Κηδεμόνων αναλυτική κατάσταση των μεμονωμένων απουσιών των μαθητών όπου αναγράφεται η ημερομηνία και ο αριθμός των ολιγόωρων απουσιών της αντίστοιχης ημέρας.

Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνονται για τις απουσίες των μαθητών και να επικοινωνούν άμεσα με το Σχολείο όταν διαπιστώνουν πρόβλημα. Η αντιμετώπιση της ελλιπούς φοίτησης των μαθητών απαιτεί τη συνεργασία μεταξύ του Σχολείου και της οικογένειας

 

Δ. ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ

Ένας από τους στόχους του Σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές/στις μαθήτριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας, κ.λπ. διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο καλλιεργείται ο έφηβος.

Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή/τη μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Για τον λόγο αυτό οι μαθητές:

  • Δεν γράφουν σε θρανία, τοίχους και πόρτες.
  • Σέβονται την κινητή και ακίνητη περιουσία του Σχολείου καθώς και το φυσικό περιβάλλον της αυλής του Σχολείου.
  • Χρησιμοποιούν τα καλάθια απορριμμάτων και δεν ρυπαίνουν με κανέναν τρόπο τον σχολικό χώρο.

Μαθητής/Μαθήτρια που προκαλεί φθορά με οποιοδήποτε τρόπο στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή, αξιοποιούνται κατάλληλα παιδαγωγικά μέτρα και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του ή τον ίδιο.

 

Ε. ΚΑΠΝΙΣΜΑ- ΧΡΗΣΗ ΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ

Το κάπνισμα απαγορεύεται στους χώρους του σχολείου.

Η χρήση κινητού τηλεφώνου δεν επιτρέπεται στο σχολικό χώρο. Οι μαθητές μπορούν να εξυπηρετούνται, σε περίπτωση ανάγκης, από τα τηλέφωνα του γραφείου.

Αν ο μαθητής γίνει αντιληπτός να έχει κινητό στην τάξη, οφείλει να το παραδώσει στον διδάσκοντα καθηγητή, ο οποίος θα το φέρει στο γραφείο της Διεύθυνσης. Η συσκευή θα επιστρέφεται μετά από τηλεφωνική επικοινωνία με τον κηδεμόνα του μαθητή στο τέλος του ωρολογίου προγράμματος της ημέρας. Για την πράξη του αυτή αξιοποιούνται κατάλληλα παιδαγωγικά μέτρα.

Δεν επιτρέπεται η φωτογράφηση, η βιντεοσκόπηση, η ηχογράφηση με οποιοδήποτε μέσο (π.χ. κάμερα, κινητό τηλέφωνο, έξυπνο ρολόι, συσκευή εγγραφής κλπ.) χωρίς την άδεια της Διεύθυνσης σε όλους τους χώρους του σχολείου και καθ΄ όλη τη διάρκεια του σχολικού προγράμματος. Απαγορεύεται ακόμη, χωρίς την άδεια της Διεύθυνσης, η δημοσιοποίηση σε οποιαδήποτε μορφή έντυπη ή ηλεκτρονική εικόνων, βίντεο, ήχων ή κειμένων που αναφέρονται στη σχολική ζωή και ειδικότερα σε καθηγητές, μαθητές και στο υπόλοιπο προσωπικό, διοικητικό ή μη, του σχολείου.

Η κατοχή και χρήση οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής επιτρέπεται μόνο για τους σκοπούς του μαθήματος και μετά από συνεννόηση και με την επίβλεψη του διδάσκοντα.

 

ΣΤ. ΩΡΙΑΙΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ

Μαθητής που λόγω της συμπεριφοράς του παρακωλύει τη διεξαγωγή του μαθήματος απομακρύνεται από την αίθουσα διδασκαλίας, μεταβαίνει υποχρεωτικά στο γραφείο των καθηγητών, ενημερώνει έναν εκ των υποδιευθυντών και απασχολείται σύμφωνα με τις οδηγίες του υποδιευθυντή ή άλλου εντεταλμένου εκπαιδευτικού μέχρι τη λήξη της διδακτικής ώρας. Ο διδάσκων καθηγητής καταχωρίζει την απουσία με την ένδειξη Ω.Α. (Ωριαία Απομάκρυνση) και υποχρεωτικά καταγράφει το συμβάν στο Βιβλίο Καταγραφής Ενεργειών Υποστήριξης Εύρυθμης Λειτουργίας του Σχολείου. Ο υπεύθυνος καθηγητής καταχωρίζει τα παιδαγωγικά μέτρα στο Π.Σ myschool και ενημερώνει τους κηδεμόνες.

 

Η. ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρηση του από τους/τις μαθητές/ριες, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τη Διευθύντρια και τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Ο κανονισμός κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/ριών προς ενημέρωσή τους.

Ναύπλιο, 30 Σεπτεμβρίου 2023

Η Διευθύντρια
Νικολέττα Ματσιμάνη