Οι παραστάσεις «Αντιγόνη Project» από το 1ο Λύκειο Ναυπλίου

Πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014, στο «Φουγάρο», η δεύτερη θεατρική παράσταση των μαθητών του 1ου Λυκείου Ναυπλίου με τίτλο «Αντιγόνη Project». Η παράσταση που έγινε με την υποστήριξη του Φουγάρου και σε συνεργασία με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, είχε αποσπάσει τη θερμή υποδοχή του κοινού κατά την πρώτη παρουσίασή της, την Τρίτη 1 Ιουλίου 2014 στο Θεατράκι ΟΣΕ στο Ναύπλιο.

 

Το έργο μας…

Πρόκειται για σύνθεση και διασκευή αποσπασμάτων από τρία κείμενα με στόχο να διαφανούν τόσο τα μεταξύ τους κοινά σημεία, όσο και οι μεταξύ τους αντιθέσεις. Από τη σύνθεση αυτή προέκυψε ένα πρωτότυπο σενάριο το οποίο αποτελείται κυρίως από αποσπάσματα της «Αντιγόνης» του Μπέρτολντ Μπρεχτ, εμπλουτισμένα από χορικά της σοφόκλειας τραγωδίας, καθώς και από αποσπάσματα της «Ισμήνης» του Γιάννη Ρίτσου. Η σύνθεση των αποσπασμάτων θεατρικά επιτυγχάνεται με τη βοήθεια του αφηγητή – χαρακτηριστικού προσώπου στα έργα του Μπρεχτ προκειμένου να επιτευχθεί η μπρεχτική αποστασιοποίηση – τον οποίο ταυτίσαμε με το πρόσωπο που δίνει στο έργο του Ρίτσου τις σκηνοθετικές οδηγίες του «προλόγου» και του «επιλόγου».

 

Η προσέγγιση του μύθου και τα είδωλα στον καθρέφτη…

Η παράσταση είναι το αποτέλεσμα μιας έρευνας που κινήθηκε σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα και η οποία πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας, το 1ο ΓΕΛ Ναυπλίου, στα πλαίσια του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας (project) σε συνεργασία με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Ναυπλίου του Παν/μιου Πελοποννήσου. Ξεκινήσαμε το α’ τετράμηνο μελετώντας θεωρητικά βασικές έννοιες που σχετίζονται με το θέατρο, το αρχαίο δράμα και τη δραματουργία.

Στο β‘ τετράμηνο μελετήσαμε σε βάθος την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή προβαίνοντας σε συγκριτική ανάλυση με σύγχρονα έργα που είχαν ως σημείο αναφοράς το συγκεκριμένο μύθο. Η έρευνα αυτή μας οδήγησε στη μελέτη της Αντιγόνης του Μπρεχτ και του μονολόγου Ισμήνη του Γ. Ρίτσου που περιλαμβάνεται στην ποιητική συλλογή Τέταρτη Διάσταση. Το κείμενο του Μπρεχτ το προσεγγίσαμε ως προς τη φιλολογική πλευρά της σύγκρισης των δύο ομώνυμων κειμένων και ως προς το «επικό θέατρο» και τις σκηνοθετικές τεχνοτροπίες (αποστασιοποίηση), που εισήγαγε στο σύγχρονο θέατρο ο ίδιος ο Μπρεχτ. Το κείμενο του Ρίτσου, από την άλλη πλευρά, μας οδήγησε στην αποκάλυψη ότι τα γεγονότα έχουν πολλές Διαστάσεις και όψεις καθώς και ότι μπορούν να έχουν πολλαπλές αναγνώσεις. Μέσα από το συγκεκριμένο κείμενο είδαμε το μύθο από την οπτική γωνία της Ισμήνης και όχι της Αντιγόνης. Τοποθετήσαμε μεταξύ των ηρωίδων καθρέφτες και είδαμε να καθρεφτίζονται σ’ αυτούς αλλοιωμένα τα είδωλά τους….

Ως είδωλα που καθρεφτίζονται αντικριστά το ένα απέναντι στο άλλο είδαμε και τις δύο διαστάσεις της Ισμήνης, από τη μια την ηλικιωμένη Ισμήνη, τη μόνη από την οικογένεια που επέζησε και η οποία τώρα προβαίνει σε μνημονικές ανακλήσεις του παρελθόντος της. Η ηλικιωμένη Ισμήνη αποδομεί με τον τρόπο της τη στάση και την προσωπικότητα της αδερφής της και αναδεικνύει το δικό της ρόλο στην οικογένεια. Από την άλλη, το «φάντασμα» της νιότης της, τη νεαρή Ισμήνη, βοηθά την πρώτη να δει, να συνειδητοποιήσει και τελικά να φθάσει στο τραγικό τέλος, στο βασανιστικό θάνατο από τις ίδιες της τις αναμνήσεις.

 

Συντελεστές

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Σοφία Στενού
Θεατρολόγοι του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Παν/μίου Πελοποννήσου: Μαριάννα Κονάκα, Τζένη Πετρίδη
Υπεύθυνος καθηγητής Παν/μίου Πελοποννήσου: Αστέριος Τσιάρας

Ηθοποιοί με τη σειρά που εμφανίζονται:

Ισμήνη Μπρεχτ: Θεώνη Μανουσάκη
Ισμήνη Γ. Ρίτσου νεαρή: Ιωάννα Βερβεσού
Ισμήνη Γ. Ρίτσου ηλικιωμένη: Ήλια Μιχαλοπούλου
Αφηγήτρια: Τρέισι Τζαμέτα
Αδελφή 1η Brecht: Έλλη Σάββα
Αδελφή 2η Brecht: Νάσια Παπασαράντου
Ες–Ες: Δημήτρης Καλύβας
Αντιγόνη: Έρρικα Τρίγκα
Κρέων: Παναγιώτης Τούμπας
Γέροντες Θήβας – χορός: Δημήτρης Καλύβας, Δήμητρα Μπακρυσιώρη, Τίνα Μπινιάρη, Εμμανουέλα Ντόκου, Ειρήνη Παπαγεωργίου
Φύλακας: Δημήτρης Καλύβας
Αίμων: Σωτήρης Σωτηρόπουλος – Γιώργος Τζιάβας
Νεαρός Αξιωματικός: Γιώργος Τζιάβας

Η σκηνοθεσία της παράστασης βασίστηκε σε αυτοσχεδιασμούς των μαθητών – ηθοποιών και πραγματοποιήθηκε υπό την καθοδήγηση των: Μαριάννας Κονάκα, Τζένης Πετρίδη, Σοφίας Στενού

Βοηθός παραγωγής: Μάρω Φρισύρα
Σχεδιασμός Φωτισμού: Γιάννης Σαρηγιάννης
Επιλογή μουσικών θεμάτων: Χρήστος Τερζόπουλος, Μάρω Φρισύρα
Τεχνική επεξεργασία Μουσικών Θεμάτων: Χρήστος Φλεβάρης
Σχεδιασμός κοστουμιών: Βασιλική Τζαφάρ – Μαριάννα Κονάκα – Σοφία Στενού
Κατασκευή κοστουμιών: Όλγα Κοντού
Σχεδιασμός σκηνικού: ομάδα μαθητών project – Μαριάννα Κονάκα – Σοφία Στενού
Συντονισμός – Επικοινωνία – επιμέλεια προγράμματος: Σοφία Στενού
Συστήματα ήχου – φωτισμού: D.N.A. SYSTEMS, Άρης Ίσαρης

Ευχαριστούμε θερμά:

  • το ΦΟΥΓΑΡΟ για την πρακτική, υλική και ηθική στήριξη της προσπάθειάς μας καθώς και για τη διάθεση των απαραίτητων χώρων προκειμένου να πραγματοποιηθεί η παράσταση.
  • τους γονείς των παιδιών που συμμετείχαν στην παράσταση για την υπομονή τους, τη βοήθειά τους και την με κάθε τρόπο υποστήριξη της ομάδας μας.
  • το Γιάννη Σαρηγιάννη για την καλλιτεχνική και τεχνική του υποστήριξη.
  • τη Δήμητρα Μητροπούλου, την Αρετή Καρρά και την Ειρήνη Κονάκα για την παραχώρηση των εξαιρετικών αντικειμένων και ρούχων που αξιοποιήσαμε στην παράσταση.

Δείτε φωτογραφίες από τις παραστάσεις στο Φουγάρο και στο θεατράκι ΟΣΕ:

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
Facebook
Twitter
Email