Τα μυστικά ενός αρπεδονάπτη…
Διαθεματική Εκπαιδευτική δράση:
Ιστορία και Μαθηματικά μέσω της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση (ΔΤΕ)
«Ακόμη και το γεράκι κάποιος πρέπει να το μάθει να πετά…»
Το όνομά μου είναι Αχμές, ο γιος του φεγγαριού. Μαζί θα ταξιδέψουμε στην Αίγυπτο στα χρόνια που φαραώ ήταν ο Α ‘ Ουσέρ Ρε, ο τελευταίος ισχυρός Φαραώ των Υκσώς. Το ταξίδι μας θα είναι συναρπαστικό και γεμάτο περιπέτειες. Μαζί θα περιηγηθούμε στη βιβλιοθήκη της σχολής μου και θα διαβάσουμε παπύρους που γράφτηκαν πριν από χιλιάδες χρόνια, μαζί θα προσπαθήσουμε να βρούμε τη λύση σε άλυτους μαθηματικούς γρίφους, αλλά και να βοηθήσουμε τον πλούσιο κτηματία Ιφάρ να οριοθετήσει και πάλι το χωράφι του μετά την πλημμύρα του Νείλου…
Βρισκόμαστε γύρω στα 1650 π.Χ., ο γραφέας A’h-Mose ή Αχμές αντιγράφει σ’ έναν πάπυρο σε ιερατική γραφή το κείμενο του 1850 π.Χ. που περιλαμβάνει 84 μαθηματικά προβλήματα μαζί με τις απαντήσεις τους. Ο πάπυρος του γραφέα Αχμές ανακαλύπτεται σε ένα παλαιοπωλείο κοντά στα ερείπια της αρχαίας πόλης των Θηβών το 1855 από τον σκωτσέζο δικηγόρο Rhind. Έκτοτε φυλάσσεται στο Βρετανικό Μουσείο και αποτελεί τη σημαντικότερη πηγή για τα αιγυπτιακά μαθηματικά.
Η γοητευτική και μυστηριώδης ιστορία του γραφέα της εποχής του Μέσου Βασιλείου Αχμές σε συνδυασμό με το βιβλίο του του Τεύκρου Μιχαηλίδη «Αχμές, ο γιος του Φεγγαριού» αποτέλεσαν την έμπνευσή μας για τη δράση που πραγματοποιήσαμε την Παρασκευή 17 Μαρτίου 2023, στο 1ο Λύκειο Ναυπλίου με μαθητές της Α’ τάξης οι εκπαιδευτικοί Σοφία Στενού (Φιλόλογος), Νεκταρία Τρευλοπούλου (Μαθηματικός) και Ανθή Φιλιππίδη (Μαθηματικός).
Στόχοι της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής δράσης, στο πλαίσιο της οποίας αξιοποιήθηκαν τεχνικές της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση (ΔτΕ), ήταν η βιωματική προσέγγιση των Μαθηματικών και της Ιστορίας και η καλλιέργεια της Ιστορικής Ενσυναίσθησης των μαθητών. Οι μαθητές με τη βοήθεια των εμψυχωτριών εκπαιδευτικών περιηγήθηκαν σε ένα φανταστικό ταξίδι στην εποχή του Μέσου Βασιλείου (2000-1500 περ. π.Χ.) στην Αίγυπτο, ασκήθηκαν ως «γραφείς» στην ιερογλυφική γραφή των αριθμών, ανακάλυψαν παπύρους όπου διατυπώνονται μαθηματικά προβλήματα και γρίφοι της ίδιας εποχής και προχώρησαν στην επίλυσή τους αξιοποιώντας τον πρακτικό τρόπο επίλυσης των μαθηματικών προβλημάτων των αρχαίων Αιγυπτίων. Τέλος, ανακάλυψαν τον τρόπο καταμέτρησης και οριοθέτησης των χωραφιών των αρχαίων Αιγυπτίων, μετά από τις πλημμύρες του Νείλου με τις μεθόδους και τα όργανα της εποχής και μυήθηκαν στα μυστικά των… αρπεδοναπτών.
«Ω εσύ γραφέα πανέξυπνε, Εσύ που όλα τα ξέρεις εσύ που λάμπεις στο σκοτάδι και φωτίζεις τους στρατιώτες, πες μου: σε μια εκστρατεία οι στρατιώτες είναι πολλοί και οι προμήθειες λίγες: 5000 στρατιώτες, χώρια οι αξιωματικοί, 300 γλυκίσματα, 1800 καρβέλια ψωμί, 120 κατσίκες, 30 κανάτες κρασί. Εσύ που είσαι σοφός, μοίρασε τα δίκαια. Δεν βλέπεις; Έχει φτάσει μεσημέρι, κάνει ζέστη και οι στρατιώτες πεινούν. Καιρός ν’ αρχίσεις…»
(Πάπυρος Αναστάση, Νέο Βασίλειο)